האופניים הם המצאה גאונית, ברגע שאני יוצא מביתי בבוקר אני עולה עליהם ומגיע ממקום למקום תוך כדי חיסכון בזמן ובכסף – כמובן של דלק. התחלתי לחקור ולבדוק לאחרונה איזה עוד דברים נפלאים אופניים יכולים לעשות ומהר מאוד הבנתי שאהבה לאופניים יכולה להיקשר לאהבה שלי לשייקים קרים ובריאים. אחרי שעות של חיפוש וקריאה על הנושא הגיע הזמן להתחיל לעשות מלאכה.
האופניים הם המצאה גאונית, ברגע שאני יוצא מביתי בבוקר אני עולה עליהם ומגיע ממקום למקום תוך כדי חיסכון בזמן ובכסף – כמובן של דלק. התחלתי לחקור ולבדוק לאחרונה איזה עוד דברים נפלאים אופניים יכולים לעשות ומהר מאוד הבנתי שאהבה לאופניים יכולה להיקשר לאהבה שלי לשייקים קרים ובריאים.
אחרי שעות של חיפוש וקריאה על הנושא הגיע הזמן להתחיל לעשות מלאכה.
נראה כי יש לפחות שלושה סוגי אופניי בלנדר:
- סוג 1: אופניים שמייצרות חשמל שאיתו אפשר להפעיל את הבלדר המיועד.
- סוג 2: הבלנדר עובד ישירות מהתנועה של שרשרת האופניים שמסובבת דווקא את הגלגל הקידמי שמסובב גלגל חיכוך קטן שמסובב את הציר שמחובר לבלדר. דרך זו דומה לפעולת הדינמו אשר יוצר לנו תאורה כשנוסעים באופניים. בלנדר כזה הוא מסובך יותר לביצוע אך היתרון שלו הוא שהבלנדר מולנו.
- סוג 3: בלנדר גלגל אחורי דומה מאוד לקודם רק שהוא יותר פשוט וקל לביצוע אך שכאן אין אנו רואים את הבלנדר בעבודה ולרוב נצטרך אדם נוסף להחזיק את הבלנדר.
מכאן התחילו ניסויים…
ניסוי מספר 1 – התחלתי לעבוד על בלנדר גלגל קדמי והבנתי שחלקים מסויימים צריכים ציוד מיוחד. בלנדר מסוג זה דורש ידע וניסיון מכני כנראה שמנגנון זה לגאונים בלבד.
ניסוי מספר 2 – לקחתי בלנדר ישן שהמנוע שלו אינו עובד ופירקתי אותו מלמטה כדי לגלות את הציר המרכזי. ריתכתי אומים ביחד כדי להתחבר לציר המרכזי ולחברם ע“י בורג ארוך (רעיון טוב אך הציר היה דק מידי והיה מאוד קשה לשמור על פלס) בכל זאת המשכתי, פירקתי מהסקייט בורד של השכן גלגל שישמש כגלגל חיכוך. חיברתי, ריתכתי, הסתבכתי ולבסוף נשארתי עם פסל סביבתי…
ניסוי מספר 3 – נראה כי חברת הבלנדרים “אוסטר” (Oster ) מייצרים בלנדרים באיכות גבוהה עם יתרון נוסף שציר המנוע הוא בצורה ריבועית כך שקל ליצור ציר בצורה כזאת.
כאן תקבלו תיעוד על אופניי בלנדר (אב–טיפוס ראשון) שאני עובד עליהם. לצורך האב טיפוס הזה תצטרכו שני זוגות אופניים ישנים: האחד כדי לרכב עליו ולהפעיל את הבלנדר והשני כדי לקחת חלקים מהגלגל הקדמי והאחורי.
יצירת בסיס נייח
קחו אופניים ישנות ורתכו להם בסיס יציב לקרקע שיוכלו לעמוד מספר סנטימטרים ביציבות מעל הקרקע. חשוב שמתלה הבלנדר יהיה מפולס בסוף שלב זה!
ציר גלגל אחורי הופך לציר גלגל קדמי
קחו גלגל קידמי מאופניים אחרות (חשוב שלא יהיה עם ציר פתיחה מהירה) ותחתכו את החישורים (בעברית עממית: סליקים) כדי לשחרר את הציר המרכזי. בגלגל האחורי העבודה פשוטה יותר היות ורק צריך לפרק את הבורג מהגלגל. ציר הגלגל האחורי ארוך יותר ולכן אנו רוצים לחברו לציר הגלגל הקידמי. הקצה של הבורג צריך להיות מרובע ע“י השחזה כדי להתאימו לחיבור של קנקן הבלנדר.
גלגל חיכוך
יש כמה אופציות לייצרת גלגל חיכוך. אפשר, למשל, לקנות גומי כמעצור לדלת, כשמרחיבים לו את החור המרכזי. אפשר גם לקנות מדרך גומי עבה ולייצר גלגל חיכוך ע“י מקדח כוס. אני בחרתי להשתמש בגלגל ענק של טרקטור ולקדוח במקדח כוס. קדחתי 2 עיגולים והדבקתי אותם ביחד (יש להיזהר הרי שבגלגלים יש סיבי ברזל ואלה יגרמו לתקר (פאנצ‘ר) בגלגל האופניים) כדי להימנע ממצב של תקר הדבקתי פנימית מסביב לגלגל חיכוך, אבל בשורה התחתונה אני לא ממליץ להשתמש עם גלגל שיש בו סיבי ברזל!
ציר מרובע מציר האופניים
יש להשתמש במשחזת (דיסק) כדי לייצור צורה ריבועית מדוייקת שיתחבר לתחתית הקנקן.
חיבור למשטח הבלנדר
אתם כנראה תצטרכו להגדיל את החורים של הסליקים כדי שבורג עץ קטן יוכל להיכנס ולהתחבר למשטח הבלנדר.
קדיחת חור במשטח העץ
כעת ניתן לקדוח חור במשטח עץ של הבלנדר. פה חשוב מאוד הדיוק! הרי שגלגל החיכוך חייב להיות ב-90 מעלות לגלגל האחורי והוא גם נמצא בצידו כך שצריך לבדוק היכן יש לקדוח באופן מדוייק במשטח העץ. אפשרי לדיוק מקסימלי לנפח או להוציא אויר מהגלגל האחורי כך שיש חיכוך מיטבי בין שני הגלגלים.
והנה סרטון שמדגים את יכולות אופניי הבלנד הלוטני 1.0, האב-טיפוס.
כמובן, יש הרבה דרכים לבנות אופניי בלנדר. אני התחלתי לאחרונה לייצר גרסה קלה ופשוטה יותר, גירסה 2.0.
בהצלחה – מייק קפלין.
לתוכן זה נכתבו 11 תגובות